top of page

Aktiivinen elämäntapa, vaikka liikkuvuus olisi rajoittunutta: Miten pysyä aktiivisena

Rajoittunut liikkuvuus ei tarkoita, että aktiivisuus ja liikunta olisivat poissa elämästä. Lukuisat vaihtoehdot mahdollistavat fyysisen toiminnan ja virkeyden ylläpitämisen, vaikka suurimman osan päivästä viettäisikin istuen tai pienehkössä tilassa. Avainasemassa on kekseliäisyys ja halu pysyä liikkeessä - tässä blogipostauksessa saat käytännön vinkkejä aktiivisuuden säilyttämiseen rajoittuneesta liikkuvuudesta huolimatta.

Liikkuvuus

Olohuoneesta henkilökohtainen liikuntapaikka


Kun liikkuminen on rajoittunutta, voi olohuoneestasi tai makuuhuoneestasi tulla henkilökohtainen kuntokeskuksesi. Kovalla selkänojalla varustettu tuoli on omiaan tukemaan kevyitä liikuntaharjoitteita. Liikunnan merkitys ei ole koskaan liioiteltu - pidempään liikkumattomana pysyminen tekee uudelleen aloittamisesta haastavampaa ja fyysinen kunto saattaa heikentyä.


Verkko täynnä ohjeita ja videoita


Internet on pullollaan ilmaisia videoita, jotka esittelevät ikäihmisille suunnattuja, helposti toteutettavia ja vain vähän aikaa vieviä liikuntarutiineja. Käsi- ja jalkaliikkeiden harjoittaminen edes muutaman minuutin ajan useampana päivänä viikossa voi parantaa elämänlaatuasi merkittävästi. YouTube tarjoaa useita videoita hakusanoilla kuten "tuolijumppa" tai "seniorijumppa", joiden avulla voit löytää juuri sinulle sopivia liikuntaharjoitteita.


Aloita rauhallisesti ja kuuntele kehoasi


On tärkeää aloittaa rauhallisesti ja keskittyä mukavuuteen ja turvallisuuteen, erityisesti uusia liikuntamuotoja kokeiltaessa. Mitä useammin venyttelet tai harjoittelet, sitä enemmän sinun pitäisi pystyä tekemään ajan myötä. Mikäli tunnet kipua tai epämukavuutta, lopeta liikunta heti. Sinun ei pidä riskeerata vammojen syntymistä. Muokkaa liikkeitä oman kykysi mukaan ja keskustele lääkärisi kanssa ennen uuden liikuntaohjelman aloittamista.


Pidä venyttely osana rutiinejasi


Venyttely ei ainoastaan auta rentouttamaan lihaksiasi, vaan se myös elvyttää verenkiertoasi koko kehossasi - kaulasta ja olkapäistä aina käsiin, rintakehään, selkään ja jalkoihin. Säännöllisen venyttelyn myötä saatat huomata uudenlaista liikkuvuuden vapautta ja toimintakykyä, kun jäykistyneet nivelet alkavat vähitellen notkistua ja fyysisen toimettomuuden aiheuttama "ruoste" hälvenee. Venyttely tulisi pitää olennaisena osana päivittäisiä rutiineja, erityisesti jos liikkuvuus on heikentynyt.


Pienikin ulkoilu on hyväksi


Ulkoilun ja luonnon voima on helppoa aliarvioida. Vaikka liikunta olisikin rajoitettua, pienikin määrä auringonvaloa ja raikasta ilmaa voivat olla elvyttäviä ja kohentaa yleistä hyvinvointiasi. Jo pelkkä ulkona istuminen voi auttaa kohottamaan mielialaa ja antaa kaivattua energiaa päivään.


Kotihoidon tuki


Kotihoidon henkilökunta tulee luoksesi sinun vuoksesi - pyydä rohkeasti apua ja neuvoa liikuntaharjoitteisiin ja terveellisiin rutiineihin kotihoitajaltasi. Kotihoito Linnean kotihoitajat tietävät monia erinomaisia harjoitteita, ja voimme yhdessä katsoa juuri sinulle sopivaa seniorijumppaa kotonasi Kuopion alueella.



Jokainen päivä on uusi mahdollisuus pysyä aktiivisena, vaikka liikkuminen olisikin rajoittunutta. Toivomme, että nämä vinkit auttavat sinua löytämään oman tavan pysyä liikkeessä ja nauttimaan elämästäsi täysillä!

Comments


bottom of page